شرکتهای تولیدکننده و
فروش محصولات نظافتی
، اصلیترین و مهمترین خدمت را درزمینهی نظافت به جهان ارائه دادهاند. در نظافت به روش سنتی آب، مواد شوینده و زمان زیادی را مصرف میشود؛ درحالیکه با استفاده از محصولات نظافتی صنعتی آب، مواد شوینده و زمان کمتری صرف میشود. شرکت کوشا اندیش شاهکار نیز بهعنوان شرکت تولیدکننده و
فروش محصولات نظافتی
، به دلیل تولید نشدن محصولات متنوع در کشور و گران بودن این محصولات، خود را ملزم دانسته تا بر اساس استانداردها و گواهینامههای لازم محصولات باکیفیت طراحی و تولید کرده و آنها را روانه بازار نماید. این شرکت توانسته با استفاده از فناوری نانو، هوشمند سازی این محصولات و با ارائه ده سال خدمات پس از فروش و یک سال گارانتی جایگاه خود را در ایران تثبیت نماید. در ادامه به معرفی محصولات این شرکت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
شرکتها برای رسیدن به هدف بزرگ شان و رشد مداوم فروش، به روشهای متفاوتی از جمله معرفی محصولات جدید، طرحهای جذاب بازاریابی و… روی میآورند.
عوامل تأثیرگذار بر فروش محصولات نظافتی را باید به دو گروه تقسیم کرد:
عوامل داخلی در فروش محصولات نظافتیعوامل خارجی در فروش محصولات نظافتی عوامل داخلی مؤثر بر فروش محصولات نظافتی :
این عوامل نشأت گرفته از درون شرکت است یعنی در حوزه نفوذ شرکت قرار میگیرد و شرکت میتواند این عوامل را کنترل نماید. در حقیقت این عوامل در جهت پاسخ شرکت به تغییرات بازار است. این عوامل داخلی مؤثر بر فروش عبارتاند از:
1-محصول شرکت: مهمترین عامل تأثیرگذار بر فروش محصولات نظافتی، خود محصول است. اگر محصول بتواند با قیمت مناسب خود نیاز کاربر را رفع نماید، به فروش میرسد. شرکتها باید همواره در کنار توجه به تغییر فناوری و تغییر سلایق، مراقب کیفیت محصولات شان از طریق افزودن خدمات و اصلاح عملکرد باشند.
2-استراتژی بازاریابی شرکت: این استراتژی شامل انتخاب بازار هدف صحیح، قیمتگذاری صحیح، انتخاب کانالهای توزیع مناسب جهت محصول و موقعیت برند میشود.
3-پرسنل بازاریابی شرکت: در جهت جلب مشتریان بیشتر، طرز فکر نیروی بازاریاب بسیار تعیینکننده است. دادن ایدههای خلاقانه بازاریابی، تلاش در جهت ارتقای محصول، تمایل داشتن در جهت بهروز بودن با روندهای اخیر بازار به همراه صلاحیتهای حرفهای و… اینها عواملی هستند که در جهت رسیدن به حجم بالایی از فروش مؤثر است.
جهت پیدا کردن ایدههای خلاقانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– مطالعه مجلات
– شرکت در همایشهای بازاریابی
– ملاقات با نمایندگان شرکتهای تبلیغاتی
– مشاوره از مؤسسات تحقیقات بازاریابی: این مؤسسات روندهای بازار را بهخوبی دنبال کردهاند و میتوانند پیشبینی کنند که مسیر آتی حیطه تخصصی موردبحث به چه سمتی خواهد رفت.
– کمک از مخترعان
4-فناوری و اتوماسیون: سرمایهگذاری درزمینه فناوری و اتوماسیون شامل فرآیندهایی چون تسهیلات پرداخت الکترونیکی، رزرو آسانتر و خودکار سفارشها و… میشود که میتواند زمینهساز پرفروش محصول شود.
5-حضور در قالبهای مختلف فروش بهویژه تجارت الکترونیکی: فروش مبتنی بر اینترنت توانسته تأثیر مهمی در فروش شرکتها داشته باشد. عواملی که سبب پررنگ شدن فروش الکترونیکی شد عبارتاند از: انتخابهای متنوع، خرید و پرداخت آنلاین، امنیت اطلاعات مشتریان، هزینههای نسبتاً کمتر به دلیل توانایی عبور از مرزهای جغرافیایی و… .
6-قابلیت ردپای دیجیتال: خرید آنلاین یک مزایایی را برای شرکتها به همراه دارد که عبارتند از: ثبت تاریخ خرید مشتریان، امکان ایجاد تنظیمات برگزیده و خرید خاص در روزهای خاص و… ثبت این اطلاعات و دادهها توسط شرکتها، جهت شخصیسازی پیامهای مشتریان و دادن تخفیفات خرید است که درنتیجه به فروش بیشتر میانجامد.
7-در دسترس بودن امور مالی: به وجود آوردن یک کمپین گرانقیمت برای ساخت برند، معرفی محصول و استفاده از فناوری پیشرفته برای تولید نیاز به بودجه هنگفتی دارد. اگر شرکت بودجه موردنیاز را داشته باشد میتواند از روشهای جدیدتری برای معرفی محصولاتش بهره ببرد و درنتیجه به فروش بالایی برسد.
8-ادغام با تأمینکنندگان: فرآیند تولید یکپارچه، موجود بودن مواد اولیه در زمان مناسب و تحویل کالای نهایی باکیفیت در بازار، هریک به سهم خود میتوانند تضمینکننده فروش بالا در بازار باشند.
9-ارائه امکانات بیشتر: از جمله این امکانات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-نمونه مجانی
-آزمایش کالا یا خدمات
-انواع جایزه و هدیه
-قطعات یدکی و لوازم جانبی رایگان یا با تخفیف ویژه
-تسهیلات و امکانات اعتباری
-صرفهجویی در قیمت یا چشمپوشی از افزایش قیمت بعدی
10-بیان مزیتهای محصول: خریدار یک محصول را در جهت رفع نیاز و خواستههایش خریداری مینماید، لذا فروشنده باید قبل از هر چیزی مزیتهای محصول را به خریدار بگوید.
11-تطابق مزایای محصول با نیاز خریدار: فروشنده نیازی نیست تا تمام مزایای محصول را به خریدار بگوید، اما ملزم است هنگام معرفی مزایای محصول دو مورد را مدنظر قرار دهد؛
الف-مناسب بودن مزایا: مزایا باید هوشمندانه انتخاب شوند تا با نیازهای خریدار تطبیق داشته باشد.
ب-قابل درک بودن: فروشنده باید کلیه اطلاعات و مزایای محصولات را بهدرستی بداند و برای خریدار آنها را بهگونهای که قابلفهم باشد ارائه دهد.
12-بهرهگیری از کلیه مزایا: در خصوص فروش محصول سه نوع مزایا وجود دارد که لازم است تا خروشنده از هرکدام در جای خود از آنها استفاده کند؛ که عبارتاند از؛
الف-مزایایی که کمککننده خریدار در امر خرید است.(مثلاً این دستگاه سریعتر عملیات نظافت را انجام میدهد.)
ب-مزایایی که بهعنوان حل مشکل برای خریدار عمل میکند.
ج-مزایایی که جهت آسانسازی روندهایی که از دید خریدار مهم هستند.
درنتیجه اگر فروشنده تمامی مزایا را با نیازهای خریدار تطبیق دهد و بیان کند با موفقیت روبرو خواهد شد.
عوامل خارجی مؤثر بر فروش محصولات نظافتی:
این عوامل بهعنوان تغییرات بازار شناخته میشوند و تأثیر متقابلی با مسائل سیاسی، اقتصادی، رقابتی و فناورانه دارند. تأثیر این عوامل فراتر از عوامل داخلی هستندکه عبارتند از:
1-انتظارات خریداران سازمانی و کاربران عادی: سلایق و انتظارات کاربران در مورد قیمت، تحویل و خدمات پس از فروش میتوانند تأثیرات زیادی روی تقاضای آن محصول داشته باشند؛ در این صورت هیچ شرکتی قادر به کنترل این انتظارات نیست. پس شرکتها باید استراتژی تولید و بازاریابی خودشان را با نیازهای جدید مطابقت دهند.
2-چرخه اقتصادی: معمولاً تمام کشورها ازنظر اقتصادی مراحل رشد، گسترش و رکود اقتصادی را پشت سر میگذارند. تقاضا برای محصول، درگرو این است که اقتصاد آن کشور در کدام مرحله قرار دارد. اگر در مرحله رشد باشد درآمد خریداران بیشتر است و تقاضا برای محصول افزایش مییابد. اما اگر کشور در مرحله رکود قرار داشته باشد، حجم نقدینگی کاهش و درنتیجه تقاضا برای محصول کاهش مییابد.
3-قوانین و مقررات: هر تولیدکنندهای، باید نسبت به قوانین و مقررات کشوری که محصولاتش را در آنجا عرضه مینماید، متعهد باشد. این مقررات شامل قانونی بودن محصول، حداقل شرایط قیمتگذاری، مالیات و غیره است که تأثیر فوقالعادهای بر فروش محصولات در آن کشور دارد.
4-موقعیت رقبا در بازار: اگر رقیبی دارای برند بسیار قوی باشد، سهم بزرگی از بازار را تحت کنترل خودش درمیآورد و اینگونه بر فروش محصولات شرکت تأثیر منفی میگذارد و یا بالعکس.
5-بخشبندی بازار و نیچ مارکت: با پیشرفت فنّاوری، فروشندگان به سمت ارائهی راهحلهای شخصیسازیشده به خریداران کشیده شدند. درنتیجه بازار به بخشهای کوچک و تخصصیشده تقسیم شد که این امر بر افزایش فروش هم تأثیرگذار بود.